Recollection of Displacement

14 september 18:00
Kulturbruket på Dal, Mellerud
Den turkiska elvamannaorkestern Hezarfen presenterar en konsert som öppnar ett fönster för reflektion över människors öden. De riktar blicken mot de folk, nära och inom Turkiets gränser, som fördrivits på grund av krig från förra århundradet till idag. Med poesi, bild och musik belyser detta program konsekvenserna av idealistiska politiska agendor och nationsbyggande projekt.
Utöver turkiska kompositörer möter den experimentellt musicerande ensemblen även de svenska kompositörerna Anne Pajunen, Mansoor Hosseini och Katarina Barruk genom nya verk sprungna ur liknande erfarenheter.
Konserten framförs i samband med Hezarfens första besök i Sverige och de nyskrivna verken uruppförs vid detta framträdande hos Kulturbruket på Dal. Sedan spelas verken endast ytterligare en gång, i Göteborg, innan ensemblen återvänder till Turkiet.
Medverkande musiker:
Cem Önertürk / flöjt
Boa Petterson / klarinett, basklarinett
Müge Hendekli / piano
Bassem Alkhouri / kanun
Amy Salsgiver / slagverk
Özcan Ulucan / violin 1
Imge Tilif / violin 2
Ulrich Mertin / viola
Gökhan Bağcı  / cello
Michael Ellison / elektronik, video
Kerem Tunçer / dirigent
 
Konserten genomförs med stöd från Ernst von Siemens Musikstiftung

ENSEMBLE HEZARFEN

Varje konsert med prisbelönta Ensemble Hezarfen är ett äventyr. Den Istanbulbaserade gruppen är internationellt erkänd för sina framträdanden med samtida och transkulturell musik, och det är framför allt energin och vitaliteten som har gett Ensemble Hezarfen ett allt bredare erkännande. Med signaturprojekt som sträcker sig från trio (Word and Sound) till tvärvetenskaplig kammaropera (Binboğalar Efsanesi, Deniz Küstü, Say I am You) och Music of Displacement har Ensemble Hezarfen haft en djupgående inverkan på musiken i Turkiet och förändrat den samtida musiken i sitt hemland, samtidigt som energin i ensemblens framträdanden har gjort att de har hyllats på festivaler över hela Europa.
https://www.hezarfenensemble.com/
© Helleday Arts

KATARINA BARRUK

Katarina Barruk är känd som en av Sábmies mest begåvade liveartister. Hon är uppvuxen i Lusspie (Storuman) och Gajhrege (Gardfjäll). Barruks unika, distinkta röst, i kombination med en stadig närvaro på scenen, skapar ett utrymme av sårbarhet och styrka som inte liknar något annat. Hon levererar en häftig, men samtidigt djupt jordnära, blandning av popmusik, traditionell jojk och improvisationselement.
Hennes kraftfulla och omisskännligt klara röst har skapat en fängslande publik genom åren. Under det senaste decenniet har Barruk turnerat genom Europa och gett mycket uppskattade konserter. År 2023 hyllades hon som ”Øyas största uppenbarelse” av The Line of Best Fit.
Katarina Barruk har komponerat ”Máddaráhkká” för Ensemble Hezarfen. Arrangemanget är skapat av Arnljot Nordvik.
© H. Hashemi-Pour

MANSOOR HOSSEINI

Mansoor Hosseini har studerat komposition på musikkonservatorier i Paris, Bryssel och i Göteborg. Därefter läste han filmmusik på Göteborgs Universitet och filmmanus på Göteborgs Filmhögskola. George Aperghis undervisning under 1993 var anledningen till att han började ägna sig åt teatral musikstil. Hans teatrala musikverk är också inspirerade av kampsporten Kung-Fu, modern dans och teater.
Mansoor har samarbetat med filmarbetare, bildkonstnärer, dansare och videoartister för att skapa både live-föreställningar och projekt för bio.
Borderline är skrivet för flöjt, klarinett, stråkkvartett & slagverk. Stycket skiftar diskret mellan en lugnare men nostalgisk del och en mer agiterande klang. Titeln hänvisar till två världar på varje sida av en linje. Världar som är olika men som samtidigt har gemensamma mål och riktning.
© Alison DeMars

ANNE PAJUNEN

Anne Pajunen är en Stockholmsbaserad sångerska, musiker, kompositör och interdisciplinär konstnär. Hennes verk presenteras nationellt såväl som internationellt på såväl den samtida musikscenen som konstscenen. Verken sträcker sig från experimentell opera till elektroakustisk musik till hybridinstallationer.

When clouds oscillate, they tend to blur. (2024)

Pendlande mellan känslan av hemma och borta, i en och samma rörelse. Ett ständigt omförhandlande och ifrågasättande av verklighet, identitet och tid. Fem stämmor som rör sig in i, och ut ur varandras tankar och intentioner. Separat eller som förstärkning åt varandra. Sinnen vandrar oberoende av geografiska omständigheter. Moln och minnen är opålitliga, i ständig förändring. Komplexiteten i uppbrott och förskjutning förtjänar omsorgsfull hänsyn och respekt. Partituret ger utrymme för de enskilda musikerna att sätta sin prägel på respektive stämma, i en strävan att låta musikernas egna berättelser få sippra in i verket som helhet.Verket reflekterar över svårgripbara känslor kring identitet, tillhörighet, ursprung och idén om vad det är att vara hemma.